Przejdź do głównej zawartości

Czytelnicze podsumowanie półrocza styczeń - czerwiec 2017

Na polskim booktube króluje ostatnio tag podsumowujący czytelnicze minione pół roku. Pomyślałam sobie, że to w sam raz dla mnie, bo podsumowań miesięcznych nie robię z tego względu, że nie czytam oszałamiających ilości, średnio 4 książki w miesiącu i to chyba trochę ma
ło, żeby robić jego szumne zamknięcie.
Poza tym miesiąc tak szybko mija, że mam wrażenie, że nic, tylko podsumowania musiałabym robić, a tu mi czasu na recenzje brakuje;-).  A przez takie półrocze to i książek więcej i można sobie przypomnieć, co tam się czytało, bo pamięć szwankuje (na szczęście wszystko skrupulatnie notuję).                      

No to podsumowanie pierwszego półrocza 2017 roku czas zacząć. Dodam tylko, że przez ten okres przeczytałam 26 książek.

1. Najlepsza książka tego półrocza

"Lot nad kukułczym gniazdem" Ken Kesey / "Pragnienie" Richard Flanagan

Mam dwie najlepsze książki półrocza. Nie mogłam pominąć żadnej z nich, to byłaby zbrodnia na literaturze:-). Obydwie książki bardzo gorąco polecam, bo uważam, że warto je przeczytać.
A za co uwielbiam te książki?

"Lot nad kukułczym gniazdem" za burzę mózgu, bo to książka, nad którą trzeba się chwilę zatrzymać. Za człowieka walczącego ze strachem przed samym sobą, który cały czas go pęta i nie pozwala wyjść poza szereg. Za McMurphy'ego, który mówi, że nie wolno się poddawać, trwać w apatii, że można i że trzeba  próbować. I za Wodza, który spróbował.

"Pragnienie". Za język i za styl. Za Dickensa, który jest tutaj niesamowicie irytujący a jednocześnie od razu ma się chęć przeczytać wszystkie jego książki. Za historyczne fakty i postaci powodujące głód wiedzy więc po lekturze przeszukujesz internet. Za subtelną tęsknotę za czymś nieokreślonym, nieosiągalnym, tęsknotę, która trawi serce i wdziera się coraz głębiej. I za Mathinne, aborygeńską dziewczynkę, której poruszający los zwraca delikatnie uwagę na niechlubną prawdę o kolonizacji Australii.

2. Największe rozczarowanie

"Dostatek" Michael Crummey

Nie zrozumcie mnie źle, ja nie twierdzę, że to jest zła książka. Po prostu miałam zbyt wygórowane oczekiwania spowodowane tym, że naczytałam się i nasłuchałam recenzji osób, które były zachwycone czyli do wszelkich opinii należ podchodzić z dystansem:-). Mnie ta książka trochę wymęczyła, szczególnie druga część, którą ciężko mi się czytało a mnogość bohaterów mnie przytłoczyła. Nie było wielkiego "łał", którego oczekiwałam, dlatego ląduje w rozczarowaniach.

3. Największa niespodzianka

"Dopóki nie zgasną gwiazdy" Piotr Patykiewicz

Bardzo byłam zaskoczona tym, jak bardzo ta książka mi się spodobała. Skierowana głównie do młodzieży, ale jak widać i starszemu pokoleniu może przypaść do gustu. Szczególne plusy za zimowy klimat, który kocham w książkach i za nieszablonowe zakończenie. Obiecałam sobie przeczytać drugą część ale jeszcze mi się nie udało ;-).

4. Nowy ulubiony autor

Mam dwóch:
Richard Flanagan - wspomniane wyżej "Pragnienie" się do tego przyczyniło i będę kontynuowała przygodę z tym autorem.
Mario Puzo - pokochałam "Dziesiątą Aleję" a kolejna książka tego autora, "Mroczna arena" już na mnie czeka.

5. Ulubiony bohater

Wybrałam parę bohaterów z książki "Lot nad
kukułczym gniazdem". Są to McMurphy i Indianin Wódz Bromden. Niezapomniany duet. Jeden bez drugiego nie mógłby zaistnieć w pełni. McMurphy rzuca piłeczkę a Wódz podąża za jej lotem i w końcu ją łapie.

6. Książka, która doprowadziła Cię do łez

"Był sobie pies" Bruce Cameron

Doprowadzić mnie do łez to nie jest wyzwanie. Płaczę na czym się da, więc to nie była jedyna książka minionego półrocza, nad którą uroniłam łzę. Ale nad tą płakałam tak konkretnie :-)

7. Książka, która wywołała uśmiech

"Dożywocie" Marta Kisiel

Aniołek Licho z wiecznym katarem i upiór wierszokleta...no nie można się nie uśmiechnąć czytając tę książkę (a miejscami po prostu zdrowo uśmiać).

8. Ulubiona adaptacja

"Lot nad kukułczym gniazdem" reż. Miloš Forman

Dla mnie jedna z tych adaptacji, która niewiele ustępuje książce. Uwielbiam. Na uwagę zasługuje, jak zawsze, genialny Jack Nicholson, którego również uwielbiam :-).

Chciałam jeszcze wspomnieć o serialu "Człowiek z wysokiego zamku" na podstawie powieści s-f Philip'a K. Dick'a. Nie czytałam, więc nie mam odniesienia, jednak ten serial bardzo mnie zachęca do sięgnięcia po książkę. I na pewno to zrobię.

9. Najładniejsza okładka książki, którą kupiłaś

"Gdy ucichnie muzyka" Mick Wall (Biografia
The Doors)

Zazwyczaj nie zwracam szczególnej uwagi na okładki.  Ale jeśli trzeba...to powinnam powiedzieć, że "Dostatek", bo okładka jest przepiękna, no ale co ja mogę poradzić, że tutaj jest Jim Morrison...a ja nie mogę przejść obojętnie:D. Więc przepraszam "Dostatku" ;-).

10. Książka, którą chcesz skończyć w tym roku

"Hobbit" J.R.R. Tolkien

Przeczytałam pierwszy rozdział i na tym stanęło. Było to w styczniu...Muszę to w końcu przeczytać, bo to chyba wstyd.

11. 5 książek, które planujesz przeczytać w przyszłym półroczu

"Grona gniewu" John Steinbeck
"Grek Zorba" Nikos Kazantzakis
"Amerykańska sielanka" Philip Roth
"Anglicy na pokladzie" Matthew Kneale
"Pani Dalloway" Virginia Woolf


Tak prezentuje się moje półroczne zestawienie. A Wasze? Piszcie tytuły najlepszych książek, ulubionych bohaterów, rozczarowań.
Pozdrawiam :-)

Dorota (Zabukowana)





Komentarze

  1. Nie miałam okazji przeczytać żadnej z tych książek, ale najprędzej chyba skusiłabym się na książkę "Był sobie pies". Ja miałabym poważne dylematy z przypisaniem książek do poszczególnych pytań ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Był sobie pies" to piękna, wzruszająca opowieść, polecam. Też nie było mi łatwo wybrać ale dałam radę;-)

      Usuń
    2. Mam w planach przeczytanie tej książki :)

      Usuń
    3. Polecam zaopatrzyć się w chusteczki ;-)

      Usuń
  2. W związku z tym, że przez ostatnie dwa lata zaczytuje się w biografiach głównie, to zakładając, że lubisz ten gatunek(na boga,kto nie lubi?!)proponuję Ci biografię Leopolda Tyrmanda, księdza Twardowskiego napisaną przez Magdę Grzebałkowską oraz "Ostatni tacy przyjaciele. Komeda. Hłąsko. Niziński" na podstawie wspomnień Zofii Komedowej i Zofii Krzyżanowskiej. I nie mogę nie wspomnieć o najlepszej biografii w ogóle, którą miałam przyjemność przeczytać! "Pejzaże z Agnieszką Osiecką"Zofii Turowskiej, to prawdziwa perła z pereł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że lubię biografie, jednak ostatnio opuściłam się w ich czytaniu. Dziękuję za polecenia, dopisuję do mojej niekończącej się listy książek do przeczytania:-). Moją szczególną uwagę przykłuła biografia Leopolda Tyrmanda, więc może już niedługo...;-)

      Usuń
  3. Widzę, że na drugie półrocze przygotowałaś klasykę :) I dobrze, bo jesień sprzyja klasyce :) Steinbeck niezawodny, jak zwykle; "Grek Zorba" ma to do siebie, że nie da się go szybko przeczytać, zastanawiam się,co powiesz na temat "Pani Dolloway" ? Miłego czytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pierwszy ogień z mojego planowanego stosiku poszedł Steinbeck. Jestem właśnie w trakcie. Nie zawiódł mnie ten pisarz, zresztą jak zwykle. Bardzo lubię jego pióro. "Pani Dalloway" spogląda z półeczki, coś czuję, że będzie następna w kolejce :-). Dziękuję za odwiedziny, pozdrawiam;-)

      Usuń
  4. Bardzo fajne zestawienie, jak mam w planach w końcu zabarać się za przeczytanie "Lotu nad kukułczym gniazdem" :)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco:-). Książka, o której można myśleć, i myśleć, i myśleć, jeszcze długo po lekturze.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

O zapach książek tu chodzi czyli "Księgobójca" Maja Wolny

Autor: Maja Wolny Wydawnictwo: Czarna Owca Stron: 332 "Amsterdam, miasto racjonalnej równości, wolności, wiary w możliwości człowieka, miasto wilgoci i wiecznie brzydkiej pogody." Właśnie stamtąd wracam. Przyjemna to była podróż, pomimo deszczu, ale on mi nie przeszkadza. Lubię deszcz, jak również spacery wąskimi uliczkami. W jednej z nich odkryłam księgarenkę Scripta. Bardzo klimatyczne miejsce, od razu przypadło mi do gustu.

"Morderstwo pod cenzurą"

"Morderstwo pod cenzurą" Autor: Marcin Wroński Wydawnictwo: W.A.B. Cykl: Komisarz Maciejewski (tom I) Stron: 296 Na kanale youtube'owym Buk Buk obejrzałam wywiad z autorem Marcinem Wrońskim. Pisarz wydał mi się interesującym człowiekiem z pasją, który bardzo ciekawie opowiada, więc postanowiłam spróbować jego twórczości. A że kryminał retro wpisuje się bardzo w moje klimaty, tym chętniej sięgnęłam po książkę "Morderstwo pod cenzurą". Jest to tom pierwszy serii z podkomisarzem Zygmuntem "Zygą" Maciejewskim.

"Myszy i ludzie" John Steinbeck

"Myszy i ludzie" Autor: John Steinbeck Wydawnictwo: Prószyński i S-ka Przekład: Zbigniew Batko John Steinbeck dla mnie to mistrz słowa. To dopiero moja druga jego pozycja (wcześniejsza to "Zagubiony autobus") ale na pewno sięgnę po więcej a samego autora zaliczam do grona swoich ulubionych. "Myszy i ludzie" to książka, która zapada w pamięć na długo. Historia dwójki przyjaciół, Georga i opóźnionego umysłowo Lennie'ego, przemierzających Stany Zjednoczone zaczyna się dosyć niewinnie.