Przejdź do głównej zawartości

Zgubna mamona czyli "Król odszkodowań" John Grisham






Autor: John Grisham

Przekład: Marek Fedyszak

Wydawnictwo: Albatros

Stron: 480






"Zgodnie z naszą umową otrzymasz pięć milionów z góry, następne pięć za dziesięć dni, a pozostałe pięć po ostatecznym zawarciu ugody ze wszystkimi rodzinami."

Kto by nie chciał takiej kasy?... W każdym bądź razie Clay Carter nie pogardził. Biedny adwokat zarabiający na chleb w Biurze
Obrońcy Publicznego poczuł, że oto trafiła mu się okazja jedna na milion: drugiej takiej nie będzie, a napewno nie w tym życiu. Więc schował wszelkie skrupuły do kieszeni, etykę zawodową zakopał w ogródku a głos rozsądku przyćmił blaskiem  kuszącej fortuny. I sprzedał swoją duszę, bo sprawa której się podjął nie miała z uczciwością nic wspólnego i Cley doskonale zdawał sobie z tego sprawę. Jednak pokusa była zbyt wielka.
Potem przyszła kolejna szemrana propozycja, a że apetyt rośnie w miarę jedzenia, nie można było jej odrzucić. Tym bardziej, że oczywiście rosną również wydatki, bo nagle się okazuje, że prywatny samolot jest na liście rzeczy absolutnie niezbędnych do życia. I w ten sposób Cley wpada w wir wydarzeń, których nie jest w stanie zatrzymać. Jednocześnie jest coraz bardziej zaślepiony pieniędzmi, wydaje je w kosmicznym tempie. Nikogo nie słucha, uwierzył w swoją wyjątkowość i nieomylność.
Pomimo tego, że gdzieś tam z tyłu głowy kołacze mu się myśl, że droga którą kroczy prowadzi go ku przepaści, nie zawraca i nie zwalnia tempa. Nie ma czasu na refleksję. Chciwość, żądza posiadania i tytuł "króla odszkodowań" zawładnęły nim bez reszty.

To historia o niszczącej sile pieniądza. Ich blask niektórym odbiera rozum, szczególnie takiej nagłej i niespodziewanej fortuny. Kolejnym aspektem jest to, w jaki sposób znalazła się ona na koncie. Czyli dotykamy spraw związanych z etyką i moralnością. Wniosek jeden: lepiej pozostać biednym pucybutem, ale za to normalnym i z rozumem na swoim miejscu, który bez zażenowania spojrzy sobie w oczy w lustrze.

Nie jest jedna z najlepszych książek Johna Grishama. Jest przewidywalna, wszystko zmierza w jednym kierunku. Jednak nie przeszkadzało mi to dobrze się bawić, bo ja bardzo lubię styl tego autora. Książka mi się podobała, taka niezobowiązująca lektura na 2 wieczory :-)

Książka ukazała się rownież pod tytułami: "Król pozorów" i "Król afer".


Dorota (Zabukowana)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O zapach książek tu chodzi czyli "Księgobójca" Maja Wolny

Autor: Maja Wolny Wydawnictwo: Czarna Owca Stron: 332 "Amsterdam, miasto racjonalnej równości, wolności, wiary w możliwości człowieka, miasto wilgoci i wiecznie brzydkiej pogody." Właśnie stamtąd wracam. Przyjemna to była podróż, pomimo deszczu, ale on mi nie przeszkadza. Lubię deszcz, jak również spacery wąskimi uliczkami. W jednej z nich odkryłam księgarenkę Scripta. Bardzo klimatyczne miejsce, od razu przypadło mi do gustu.

"Morderstwo pod cenzurą"

"Morderstwo pod cenzurą" Autor: Marcin Wroński Wydawnictwo: W.A.B. Cykl: Komisarz Maciejewski (tom I) Stron: 296 Na kanale youtube'owym Buk Buk obejrzałam wywiad z autorem Marcinem Wrońskim. Pisarz wydał mi się interesującym człowiekiem z pasją, który bardzo ciekawie opowiada, więc postanowiłam spróbować jego twórczości. A że kryminał retro wpisuje się bardzo w moje klimaty, tym chętniej sięgnęłam po książkę "Morderstwo pod cenzurą". Jest to tom pierwszy serii z podkomisarzem Zygmuntem "Zygą" Maciejewskim.

"Myszy i ludzie" John Steinbeck

"Myszy i ludzie" Autor: John Steinbeck Wydawnictwo: Prószyński i S-ka Przekład: Zbigniew Batko John Steinbeck dla mnie to mistrz słowa. To dopiero moja druga jego pozycja (wcześniejsza to "Zagubiony autobus") ale na pewno sięgnę po więcej a samego autora zaliczam do grona swoich ulubionych. "Myszy i ludzie" to książka, która zapada w pamięć na długo. Historia dwójki przyjaciół, Georga i opóźnionego umysłowo Lennie'ego, przemierzających Stany Zjednoczone zaczyna się dosyć niewinnie.